top of page

Sedania Innovator Bhd untung RM1.35 juta padaQ4, kekalkan pendekatan waspada terhadap kesihatan kewangan

KUALA LUMPUR 28 Feb - Sedania Innovator Bhd telah mencatatkan pemulihan kewangan yang

luar biasa pada suku keempat berakhir 31 Disember 2023, dengan melaporkan keuntungan bersih RM1.35 juta, peningkatan ketara daripada kerugian bersih RM356,000 pada suku yang sama tahun sebelumnya.


Anjakan positif ini diserlahkan lagi dengan peningkatan ketara dalam hasil, yang meningkat

kepada RM14.97 juta daripada RM8.07 juta setahun sebelumnya.


Syarikat mengaitkan kejayaan ini kepada pengurusan kewangan yang tekun dan operasi strategik, menekankan komitmennya untuk terus memantau dan menilai semula kedudukan kewangannya untuk mengurangkan sebarang potensi kesan negatif.


Keputusan kewangan terkini menunjukkan prestasi kukuh oleh Sedania Innovator Bhd, dengan

lonjakan pendapatan dan keuntungan yang mengagumkan.


Pendapatan asas sesaham syarikat juga menyaksikan peralihan positif, mencatatkan pada 0.38

sen berbanding kerugian sesaham 0.10 sen pada suku yang sama tahun sebelumnya.


“Didorong oleh prestasi kewangan yang kukuh, kami melangkah ke hadapan dengan penuh optimisme dan fokus yang jelas untuk mencapai kejayaan yang cemerlang. Kami sentiasa berhatihati dan memberikan komitmen sepenuhnya untuk melakukan yang terbaik," kata Pengerusi Sedania, Tan Sri Abdul Halim Ali.


Pengasas dan Pengarah Urusan Sedania, Datuk Azrin Mohd Noor berkata, "Saya amat berbesar hati dengan pencapaian luar biasa Kumpulan pada tahun 2023, yang memperkukuh kedudukan kami sebagai pemangkin ESG di Malaysia.


"Dengan nilai strategik baharu yang bertujuan untuk memaksimumkan perkongsian dompet pada setiap isi rumah melalui penawaran produk sinergistik, kami yakin untuk mengekalkan keuntungan kami, dengan sumbangan yang signifikan dari segmen Kesihatan Mampan dan Fintech pada tahun 2024 dan seterusnya,” kata beliau. Pemulihan ini adalah bukti kepada daya tahan syarikat dan strategi berkesannya untuk mengharungi masa yang mencabar.


Sebagai tindak balas kepada peningkatan ketara dalam prestasi kewangan, Sedania Innovator Bhd telah mengesahkan komitmennya untuk mengekalkan pendekatan berwaspada terhadap kesihatan kewangannya. Syarikat itu merancang untuk meneruskan amalan memantau dan menilai semula kedudukan kewangannya dengan teliti. Pendekatan proaktif ini bertujuan untuk memastikan Sedania bersedia untuk menangani sebarang potensi cabaran yang mungkin timbul, sekali gus menjamin kestabilan kewangan dan prospek pertumbuhan masa depannya.


Memandangkan Sedania Innovator Bhd mencerminkan kejayaan suku tahunnya, tumpuan beralih ke arah mengekalkan momentum positif ini. Inisiatif strategik syarikat dan penilaian berterusan kesihatan kewangan adalah penting dalam mengemudi ketidaktentuan masa depan. Dengan suku kewangan yang kukuh sebagai asas yang kukuh, Sedania bersedia untuk pertumbuhan selanjutnya, bertujuan untuk mengukuhkan kedudukan pasarannya dan memberikan nilai kepada pemegang kepentingannya.


Pemulihan yang luar biasa Sedania Innovator Bhd daripada kerugian bersih kepada melaporkan keuntungan yang ketara menyerlahkan kepentingan strategi penyesuaian dan pengurusan kewangan yang proaktif. Memandangkan syarikat terus membina kejayaannya baru-baru ini, perjalanannya menawarkan pandangan berharga tentang daya tahan dan inovasi dalam menghadapi kesukaran. 



bottom of page